rss
04/26/2024
EN   UA

Молодiжне Перехрестя (Тисність на обкладинку)

#370

Ваша точка зору

Чого, на Вашу думку, найбільше бракує Україні для перемоги?
Грошей
Зброї
Ядерної зброї
Міжнародної підтримки
Совісті найвищого керівництва
Ваш варіант відповіді
Полiтика \ Аналітика \ Тарас Шевченко. До 195-Річчя

Не для людей, тієї слави,

Мережані та кучеряві

Оці вірші віршую я.

Для себе, братія моя!

9 березня виповнилося 195 років з дня народження Тараса Шевченка.

У радянські часи на урочистостях з приводу чергової такої річниці потрібно було обов'язково наголосити, що мрії поета збулися, особливо стосовно того, що «кайдани порвіте» і «мене в сім'ї великій, сім'ї вольній, новій, не забудьте пом'янути незлим тихим словом».

Поминаємо, правда, і сьогодні, але словами не тихими і не злими, а більше - урочистими і протокольними. І пам'ятників наставили, де тільки могли. А от спитай кого, щоб процитував що - дев'ять з десяти громадян сьогоднішньої вільної України з гріхом пополам «Заповіту» докладно не пригадають...

З одного боку - вписати Т. Шевченка у сучасний український маскульт (в даному випадку слово «культ» не має нічого спільного зі словом «культура», а відображає лише систему етичних цінностей «подавляючої» більшості) просто неможливо. Ці речі так само несумісні, як мед, скажімо, і дьоготь, нічний клуб і храм, Мадонна Сикстинська і «Мадонна» у виконанні Луїзи Чікконе. З цієї точки зору у певних колах усталилася і пропагується думка, що Шевченко з усіма своїми переживаннями, «комплексами» і «стереотипами» «застарів», «втратив актуальність», а у світлі сучасних політ-коректних «істин» і взагалі, того, словом - «неправильний».

Чи то недоля та неволя,

Чи то літа ті летячи

Розбили душу? Чи ніколи

Й не жив я з нею, живучи

З людьми в паскуді, опаскудив

І душу чистую?.. З іншого боку - хто сказав, що культи сучасного українського населення хоч якимось чином відображають природні потреби нормальної людини чи хоча б самого цього населення? Судячи з його стану, можна сміливо припустити, що, принаймні, левова частка цих «культів» жодним чином не сприяє добробуту (в тому числі - духовному і моральному) цього населення, а тому, м'яко кажучи, хибна та шкідлива. А раз так - за культурною людиною залишається право їх не визнавати.

Якби ви вчились так, як треба,

То й мудрість би була своя.

А то залізете на небо:

«І ми не ми, і я не я,

І все те бачив, і все знаю,

Нема ні пекла, ані раю,

Немає й Бога, тілько я!

Та куций німець узловатий,

А більш нікого!..»

Так само, як свого часу не визнавав їх і сам Шевченко.

Тілько я, мов окаянний,

І день і ніч плачу

На розпуттях велелюдних,

І ніхто не бачить,

І не бачить, і не знає

Оглухли, не чують;

Кайданами міняються,

Правдою торгують.

І Господа зневажають,

Людей запрягають

В тяжкі ярма. Орють лихо,

Лихом засівають,

А що вродить? побачите,

Які будуть жнива!

Схаменіться, недолюди,

Діти юродиві!

Особисто я, якщо в мене виникають сумніви у етичній оцінці того чи іншого явища, завжди намагаюся дізнатися думку класиків. Я ж бо політеконом, а в політекономії етичні питання особливо не розглядаються, тому я в них і не спеціаліст.

Тому розкриваю Євангеліє, «Кобзар» чи й зібрання творів Шевченка і намагаюся знайти там відповідь на те, що мене тривожить.

Жива

Душа поетова святая,

Жива в святих своїх речах,

І ми, читая, оживаєм

І чуєм Бога в небесах.

Спасибі, друже мій убогий!

Ти, знаю, лепту розділив

Свою єдину... Перед Богом

Багато, брате, заробив!

Ти переслав мені в неволю

Поета нашого, - на волю

Мені ти двері одчинив!

Спасибі, друже! Прочитаю

Собі хоть мало... оживу...

Надію в серці привітаю,

Тихенько-тихо заспіваю

І Бога Богом назову.

Чому я вважаю ці речі класичними і авторитетними?

А дуже просто: істини, які в них проголошуються, дзвенять у моїй душі від самого мого народження. Іноді, правда, я про них не знаю. Але от прочитаю пару рядків - і розумію, що все життя думав і відчував саме так, і саме те. Грішив, блудив, мучився - тільки для того, щоб у якийсь момент зрозуміти, що це все - від лукавого, а те, що моє - ось воно, «на папері сумними рядами». І виявляється раптом, що я не свиня брудна, здатна лише знищувати створене кимось добро, а людина, що прагне до світла і чистоти.

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос - більш нічого.

А серце б'ється - ожива,

Як їх почує!.. Знать, од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть меж люди! .....

Не знаю: один я такий на цім світі, а чи всі сім мільярдів людей відчувають щось подібне. Хотілося б, звичайно, щоб хоча ті українці, що ще залишилися на Землі, взявши в руки «Кобзаря», ставали людьми чесними та достойними, імунними до спокус і всякої такої бридоти. А якщо не «Кобзаря» - то хоча б будь-яку іншу книгу. Думаю, Шевченко на них за те не образився б. Головне - щоб людьми ставали достойними.

Не гріє сонце на чужині,

А дома надто вже пекло.

Мені невесело було

Й на нашій славній Україні.

Ніхто любив мене, вітав,

І я хилився ні до кого,

Блукав собі, молився Богу

Та люте панство проклинав.

І згадував літа лихії,

Погані, давнії літа,

Тойді повісили Христа,

Й тепер не втік би син Марії!

Нігде не весело мені,

Та, мабуть, весело й не буде

І на Украйні, добрі люде;

Отже таки й на чужині.

Хотілося б... та й то для того,

Щоб не робили москалі

Труни із дерева чужого,

Або хоч крихотку землі

Із-за Дніпра мого святого

Святії вітри принесли,

Та й більш нічого. Так-то, люде,

Хотілося б... Та що й гадать...

Нащо вже й Бога турбовать,

Коли по-нашому не буде.

Чужина у Шевченковому житті відіграла роль чи не вирішальну. З одного боку - тільки здалеку помічаєш, які прекрасні в Україні гаї і чисті роси. Як гарно співає соловейко і солодко пахне український степ. З іншого - жити на чужині і жити Україною - все одно, що сидіти у темній в'язниці, не маючи ні права, ні надії.

І виріс я на чужині,

І сивію в чужому краї:

То одинокому мені

Здається - кращого немає

Нічого в Бога, як Дніпро

Та наша славная країна...

Аж бачу, там тілько добро,

Де нас нема. В лиху годину

Якось недавно довелось

Мені заїхать в Україну,

У те найкращеє село...

Аж страх погано

У тім хорошому селі.

Чорніше чорної землі

Блукають люди, повсихали

Сади зелені, погнили

Біленькі хати, повалялись,

Стави бур'яном поросли.

Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!..

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

І я, заплакавши, назад

Поїхав знову на чужину.

І не в однім отім селі,

А скрізь на славній Україні

Людей у ярма запрягли

Пани лукаві... Гинуть! Гинуть!

У ярмах лицарські сини,

А препоганії пани

Жидам, братам своїм хорошим,

Остатні продають штани...

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Погано дуже, страх погано!

В оцій пустині пропадать.

А ще поганше на Украйні

Дивитись, плакать - і мовчать!

А як не бачиш того лиха,

То скрізь здається любо, тихо,

І на Україні добро.

Меж горами старий Дніпро,

Неначе в молоці дитина,

Красується, любується

На всю Україну.

А понад ним зеленіють

Широкії села,

А у селах у веселих

І люде веселі.

Воно б, може, так і сталось,

Якби не осталось

Сліду панського в Украйні.

 

Припустимо, що Шевченко ніколи б з України не виїжджав. Найбільш логічним розвитком подій у його житті тоді було б, напевно, довічне кріпацтво, оскільки вкрай важко припустити, що серед українських «шляхтичів» знайшовся б хто-небудь, здатний пожертвувати вирваними зі своїх кріпаків грошима для того, щоб дати одному з них волю.

І досі нудно, як згадаю

Готический с часами дом;

Село обідране кругом;

І шапочку мужик знімає,

Як флаг побачить. Значить, пан

У себе з причетом гуляють.

Оцей годований кабан!

Оце ледащо. Щирий пан,

Потомок гетьмана дурного

І презавзятий патріот;

Та й християнин ще до того.

У Київ їздить всякий год,

У свиті ходить меж панами,

І п'є горілку з мужиками,

І вольнодумствує в шинку.

Отут він ввесь, хоч надрукуй.

Та ще в селі своїм дівчаток

Перебирає. Та спроста

Таки своїх байстрят з десяток

У год подержить до хреста.

Та й тілько ж то. Кругом паскуда!

Чому ж його не так зовуть?

Чому на його не плюють?

Чому не топчуть!! Люде, люде!

За шмат гнилої ковбаси

У вас хоч матір попроси,

То оддасте. Не жаль на його,

На п'яного Петра кривого.

А жаль великий на людей,

На тих юродивих дітей!

Звичайно ж: не завжди Шевченко був кріпаком. Не завжди «годовані кабани» сікли його різками і годували половою. Коли він приїхав з Петербурга відомим вже поетом - то запрошували наввипередки, єлейно посміхаючись, простягаючи розпростерті обійми, «позиціонуючи» себе як великих патріотів рідної неньки, цінителів усього прекрасного і його творчості - насамперед.

Шевченко запрошення здебільшого приймав, руки тис і їв білий панський хліб. Повернувшись до Петербурга - писав вірші, подібні до вищенаведеного. «Гостинні» пани ображалися - достоїнства, мовляв, у людини немає. Вдячності.

Вдячності пса, що за «шмат гнилої ковбаси» заглядає пану в очі і лиже черевики. Саме такого ставлення вони очікували до себе, бо саме до такого звикли. Бо з дитинства і до смерті були оточені «законослухняними» та «виваженими», «тверезомислячими» та «прагматичними».

А ми дивились, та мовчали,

Та мовчки чухали чуби.

Німії, подлії раби,

Підніжки царськії, лакеї

Капрала п'яного! Не вам,

Не вам, в мережаній лівреї

Донощики і фарисеї,

За правду пресвятую стать

І за свободу. Розпинать,

А не любить ви вчились брата!

О роде суєтний, проклятий,

Коли ти видохнеш? Коли

Ми діждемося Вашінгтона

З новим і праведним законом?

А діждемось-таки колись!

Не сотні вас, а міліони

Полян, дулебів і древлян

Гаврилич гнув во время оно;

А вас, моїх святих киян,

І ваших чепурних киянок

Оддав своїм прафосам п'яним

У наймички сатрап-капрал.

Вам і байдуже. А меж вами

Найшовсь-таки якийсь проява,

Якийсь дурний оригінал,

Що в морду затопив капрала ,

Та ще й у церкві, і пропало,

Як на собаці.

Тоді, дурні, і вам було б

На його вийти з рогачами,

А ви злякалися...

Так-то так!

Найшовсь-таки один козак

Із міліона свинопасів,

Що царство все оголосив:

Сатрапа в морду затопив.

А ви, юродиві, тим часом,

Поки нездужає капрал,

Ви огласили юродивим

Святого лицаря!

А тут - на ж тобі. І не дурний, ніби, чоловік. Розуміє ж, що можуть і посадити за «крамолу», і на каторгу послати, і до палаців більше запрошувати не будуть. А - пише. І що пише, головне.

Мені однаково, чи буду

Я жить в Україні, чи ні.

Чи хто згадає, чи забуде

Мене в снігу на чужині -

Однаковісінько мені...

Та не однаково мені,

Як Україну злії люде

Присплять, лукаві, і в огні

Її, окраденую, збудять...

Ох, не однаково мені.

Які такі «злії люде»? Губернатори? Олігархи? Куми і «любі друзі» «самого»?

А щоб збудить

Хиренну волю, треба миром,

Громадою обух сталить;

Та добре вигострить сокиру -

Та й заходиться вже будить.

А то проспить собі небога

До суду божого страшного!

А панство буде колихать,

Храми, палати муровать,

Любить царя свого п'яного,

Та візантійство прославлять,

Та й більше, бачиться, нічого.

Звичайно ж, не все Шевченко бачив у чорному світлі. Можна сказати навіть інакше: щоб щось ненавидіти, потрібно щось і любити. Але те, що Шевченко вважав достойним любові та поваги, теж жодним чином не вписується у модні «віяння», пропаговані у незалежній українській державі.

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Бувая, іноді дивлюся,

Дивуюсь дивом, і печаль

Охватить душу; стане жаль

Мені її, і зажурюся,

І перед нею помолюся,

Мов перед образом святим

Тієї матері святої,

Що в мир наш Бога принесла...

Написано, можливо, й небагато. Зате скільки сказано! Блуд і «свята матір» - речі не те що несумісні, але й антагоністично спрямовані. Боротьба жінок за сексуальну свободу починається з вимоги права не народжувати дітей. «Сексуально активні» молодиці спокушають на гріх «парубків», що стають казнокрадами та олігархами.

А тут - все на своїх місцях. «Нічого кращого немає». І не буде.

Дурні та гордії ми люди

На всіх шляхах, по всій усюді,

А хвалимось, що ось-то ми

І над землею, і водою

І од палат та до тюрми

Усе царі, а над собою

Аж деспоти - такі царі,

І на престолі і в неволі.

І все то те по добрій волі,

По волі розуму горить,

Як той маяк у синім морі,

Чи те... в житейськім. Само так

У нас у костяній коморі

Горить розумний той маяк,

А ми оливи наливаєм

Та байдуже собі співаєм -

Чи то в годину, чи в напасть.

Орли, орли ви сизокрилі,

Поки вам лихо не приснилось,

Хоч невеличке, хоч на час!

А там - під лавою в шиночку

Сховаєтесь у холодочку.

Огонь небесний той погас,

І в тую костяну комору

Полізли свині ізнадвору,

Мов у калюжу, та й сопуть.

І добре роблять, що кують

На руки добрії кайдани

Та чарки в руки не дають

Або ножа, а то 6 зарані

Гарненько з лиха б напились,

А потім з жалю заридали

Та батька, матір прокляли

І тих, що до хреста держали.

А потім ніж - і потекла

Свиняча кров, як та смола,

З печінок ваших поросячих.

А потім...

Цікаво, а що потім.

Подивіться на рай тихий,

На свою країну,

Полюбіте щирим серцем

Велику руїну,

Розкуйтеся, братайтеся!

У чужому краю

Не шукайте, не питайте

Того, що немає

І на небі, а не тілько

На чужому полі.

В своїй хаті своя й правда,

І сила, і воля.

Самореалізація жінки

Терни Тернополя, або «Обкатка» виборчих технологій

 

Реклама

© 2006-2011 "Час i Подiї". All Rights Reserved | Chicago Web Design - Dropshipping suppliers