Гуцульське мистецтво дуже різноманітне. Це – невичерпна криниця народної мистецької фантазії. Здавалось би, що вже все придумано і зроблено, але насправді в митців з’являються нові творчі ідеї, які дивують людей. Часто це буває нестандартна творчість, яку важко вписати в якийсь конкретний стиль чи напрямок.
До таких нестандартних митців належить Іван Романюк із села Красник, Верховинського району, Івано-Франківської області. Він виготовляє картини, які нагадують 3D-зображення.
| |
Іван Романюк і його вироби
|
Для своїх картин майстер використовує різну деревину, але основою повинна бути липа або осика. Ця деревина несмолиста і практична для різьби та випалювання. Його картини – комбіновані. Для їх виготовлення майстер використовує техніку різьблення, випилювання, прикріплення і випалювання. Крім дерева, пан Іван використовує ще й допоміжні матеріали: сірники, солому, гриби-нарости, кору дерев, корінці та інші природні дари, які впадають у його мистецьке око. Спочатку пан Іван гемблює дощечки, склеює їх і кладе під прес, щоб добре трималися купи. Поки дощечки склеюються, він паралельно виготовляє окремі деталі: ялинки, хати, церкви, гори, копиці, овечок, а тоді все це склеює докупи, створюючи картину. При потребі – випалює візерунки. Наприкінці картину покриває лаком.
|
|
Для того, щоб картина набула реалістичного вигляду, майстер одні елементи витягує на перший план, а інші – на другий, створюючи між ними простір. Ескізи для майбутніх картин не робить, а одразу береться за картину. Тема з’являється у процесі роботи. Сюжети картин – різноманітні. У своїх картинах майстер, здебільшого, відображає рідні гори Карпати, гуцулів і їхній побут. Комбінує рухи і передає стани людей. Тут він не обмежує свою фантазію і за допомогою дерева та різця показує красу рідного краю.
Рамки до картин виготовляє вже після того, коли картина готова. Для рамок використовує суху вільху, а іноді – березу та явір. Правда, з явора гарна рамка виходить тоді, коли з нього облізла кора природним способом. Така деревина має темний відтінок, але знайти такий явір дуже важко.
Виготовляти такі картини майстер почав 10 років тому. З дитинства мав хист до малювання. Навчаючись у школі, відвідував гурток різьби по металу, яким керував покійний мольфар Михайло Нечай. У цьому ж гуртку навчався інкрустації. Батьки пана Івана не були пов’язані з мистецтвом. Тато з дитинства був вівчарем, а пізніше працював у колгоспі. В сім’ї було восьмеро дітей. Після закінчення школи Іван Романюк працював у Верховині, на сувенірній фабриці, де на покритій чорною фарбою, гуашшю і лаком фанері різьбив та випалював. Також виготовляв картини на скісних зрізах з березової колоди. Пізніше працював у колгоспі в інтер’єрній бригаді, яка працювала над оформленням приміщень. Там виконував геометричну різьбу. Коли колгосп розпався, працював у бригаді, яка будувала дерев’яні будинки. Пізніше припинив цю роботу за станом здоров’я і повернувся у мистецтво. Першу свою картину виготовив з наклеєної березової кори за допомогою випалювання, але потім зрозумів, що це – копіювання стилю інших майстрів, яких на Гуцульщині дуже багато. Тоді почав придумувати щось своє, оригінальне, і так почав робити картини.
|
|
Картини Івана Романюка мають великий попит серед шанувальників мистецтва. Буває, що замовник приносить готові ескізи або навіть фотографію, за якими майстер мусить створити копію. Іноді люди просто описують сюжет, а пан Іван придумує відповідну картину. Замовники є як в Україні, так і в багатьох країнах світу. Найбільша за розміром картина в доробку майстра має розмір 2,5х1,5 м.
Крім картин, майстер займається ще плоскорізьбою, насамперед, – портретною. Але каже, що робить це нечасто, бо там складніша техніка і більша відповідальність. Також робить дерев’яні підставки під роги і різноманітні художні рамки.
Іван Романюк бере участь у художніх виставках. Є членом Спілки народних майстрів Верховинщини.
Працьовитий майстер вкладає в роботу свою душу. Його витвори колоритні і цікаві. Сподіваємось, що карпатський митець і надалі дивуватиме людське око своїми неординарними картинами.