Диво чи фіґлярство, атракція, яка захоплює і бентежить, чи вишуканий обман,
який конче треба викрити? Як ви, шановні читачі, сприймаєте виступи ілюзіоністів,
чи знаєте, звідки у циліндрі фокусника кролик, і куди зі сцени зникає молода панянка,
а потім з'являється, але не одна, а їх уже дві чи три... чи скільки їх? Словом, чим
ближче ви дивитеся, тим менше бачите. Отож, краще розслабитись і поринути з головою
у містерію, про особливості якої нам розповів знаний львівський ілюзіоніст Віктор
Кочерган.
- Вікторе, зараз ви дуже популярний,
а розкажіть, будь ласка, з чого починали?
- У 2012 році після наступної спроби почати власну справу
я знову зазнав невдачі. У мене був вихід: або влаштовуватися десь на звичайну роботу,
або спробувати працювати з фокусами на себе. Свого часу в Covent Garden (район у
центрі Лондона) я часто бачив вуличного артиста-фокусника, і мені стало цікаво,
чи зміг би я зробити таке у Львові? За свій перший виступ заробив 10 гривень і зрозумів,
що це - клондайк. Адже для того, щоб заробити трошки більше, мені потрібно виступати
трошки більше. І все. З цього моменту й почалися вуличні вистави, потім мене почали
помічати, почали запрошувати на різні забави. Настав момент, коли мені довелося
зробити перехід від вуличного артиста чи Фокусника з Площі Ринок до більш драматичного,
значно глибшого персонажа.
- Як ви навчились робити фокуси?
- Я - самоучка. Вважаю, якщо хочеш навчитися чомусь
новому, потрібно шукати серед класики жанру. Тобто, все, що я вмію, я вивчав, почерпнув,
насамперед, із книг та відео. Маю колекцію класичних книг, які почав збирати, ще
коли навчався в Англії і захопився фокусами. Саме ця колекція і була першим джерелом
моїх знань. Потім почав креативити, створювати свої маленькі трюки з певними родзинками,
класичні фокуси зі своїм баченням.
- Тобто, ви маєте свої «фірмові»
трюки?
- Важко сказати, що якийсь фокус є моїм авторським.
Тому що, наприклад, історія, яка розповідається, була не моя. Саму механіку фокусу
придумали 2000 років тому. Я її просто підлаштував під себе. Музика, яку я взяв
для номера, теж є не моєю. І зараз запитання: а сам фокус мій тоді чи ні? Для мене
це - дилема. Тому що, так, я скомбінував його, створив цю композицію, але все решта
є запозиченим у певних людей. Я колись прочитав в одній чудовій книзі під назвою
«Кради як митець», що все, що ми творимо, все одно є вкраденим. Отож, чи є фокус
моїм? Найімовірніше, він добре-добре вкрадений.
- Чи є якийсь фокус, який ви ще не
опанували, але дуже би хотіли?
- Чи хочеться чогось нового? Так, хочеться. Чи він,
взагалі, є, я не знаю. Я можу зробити ілюзію читання думок, але мені хочеться опанувати
не ілюзію, не створення ілюзії того, що це можливо, а реально показати це. Уявіть
собі, що зустрічаються двоє людей. Потиснули одне одному руки, й другий знає, про
що думає перший.
- Це такі трюки з читання думок?
Можливо, застосовуєте для цього гіпноз чи НЛП?
- Ні, це - швидше легке навіювання.
- Ви просто створюєте антураж, певну
атмосферу, а люди думають стандартно, очікуючи обману?
- Не зовсім так. Це, мабуть, найбільша помилка фокусників
ХХ сторіччя. Чому? Тому що раніше це було диво, вони були найбільш шанованими у
водевілі, вони були найбільш оплачуваними. Потім, зі зникненням водевілю, справжнє
мистецтво ілюзії теж почало щезати. Зараз, коли виходить фокусник, ми бачимо лише
одну річ: він спробує нас обдурити, ми спробуємо його на цьому піймати. Але це -
не так. Робота фокусника - затягувати людей в інший світ і показувати їм, що неможливе
є можливим. Що можна читати чиїсь думки, що можна передбачити реакцію людей, можна
оцінити і знати завдяки реакції, що людина зробить, яким буде її наступний крок.
- Яким чином ви вивчаєте людей?
- Життєвий досвід. Великий-великий життєвий досвід з
багатьма помилками. З багатьма невдачами і позитивними моментами, які траплялися.
- Які невдачі запам'яталися найбільше?
- Один хороший фокусник мав дуже цікаву відповідь на
це запитання. Він казав: «Я не можу обманювати всіх одразу, нехай цим займаються
політики». Не можу сказати, що в мене була колись якась велика невдача. Зазвичай,
прикро, коли люди пробують оцінювати і вигадувати свої теорії, як ти робиш цей чи
інший трюк. Вони придумують завжди, тому що їм так класно. Їм так добре - придумати
і сказати: «А-а-а-а, ось так ти це зробив!». Вони будуть помилятися. І тут запитання,
ти стоїш перед дилемою сказати: «Вибачте, ви помилились», чи сказати: «Добре, саме
так»? Забути цей момент і рухатись далі. Людина буде тішитися, тому що викрила тебе.
Але якщо вона захоче проаналізувати все, то зрозуміє, що глибоко помилялася. Проте,
це вже буде на її совісті. На моїй совісті є момент подарувати людям хороший настрій,
показати, що неможливе є можливим. І змусити їх подумати про те, щоб вони зробили
з такими силами, якщо б вони у них були? Як би вони їх використовували?
- Скажіть, Вікторе, які є види фокусів?
- Існують кілька напрямків ілюзії. Є, наприклад, мікромагія
або close-up magic. Вона базується на спритності та моториці рук, і ти повинен добре
ними володіти. Ти маєш бути хорошим маніпулятором. Це - карти, монети, будь-які
інші предмети. Там багато всього є. Є приховані рухи, коли ніхто не побачить, що
вони були. І є показові рухи. Це коли ти береш карти, і вони пролистуються, перестрибують
з однієї руки в іншу. Це виглядає так «вау!!!». А є рухи, яких люди просто не бачать.
Ти їх робиш, а люди не бачать. Це так само спритність рук, але прихована. Тут усе
залежить від того, що саме ти хочеш, щоб побачили, і що ти хочеш показати. Це -
один із напрямків. Другий напрямок - це фокуси, які базуються на реквізиті. Завдання
ілюзіоніста подати їх настільки ефектно, щоб усі були в захопленні.
Є ще інший напрямок, який називається менталізм. Це,
в принципі, те, чим я зараз займаюсь. Хоча я починав з мікромоторики, зі спритності
рук. Мені й досі подобається спритність рук, подобається демонструвати щось візуально
ефектне. Але менталізм захопив мене повністю. Це коли ти береш і вгадуєш чиїсь думки,
це коли ти доводиш людям щось неймовірне, а саме - що їхні думки можна прочитати.
І в цей момент людям стає моторошно. Вони починають задумуватись: а якщо таке дійсно
існує? Після цього ти кажеш: «Ні, я лише фокусник, і це - лише фокус», але в них
у підсвідомості лишається думка: а якщо це існує? А якщо б я таке міг, я зробив
би з цим? Є третій напрямок, який, взагалі, не належить до спритності рук, це -
великі ілюзіони. Дівчата з'являються, дівчата зникають, ще когось беруть і розпилюють
навпіл, або ж з'являється слон. Для цього не потрібна мікромоторика рук, для цього
потрібно бути хорошим актором і вміти робити шоу.
- Згадався фільм «Престиж».
- Там показано драму двох, але, як потім виявляється,
зовсім не двох особистостей. Це - хороший позитивний фільм, який дійсно розкриває
частину мистецтва фокусників, яким воно було наприкінці ХІХ - початку ХХ сторіччя.
- Моторика, спритність рук - часто
вважають це шахрайством і подейкують, що такі «штучки» застосовують у казино.
- Круп'є просто дуже добре роздає карти:)))). Це - надзвичайно
складна робота. Уявіть, що ви круп'є і здаєте карти для блек-джеку, і у вас є азартний
гравець, який уже спустив тисячі гривень чи й доларів. Він думає, що от зараз йому
пощастить. Але знову програє. І він на вас дивиться як на найгіршого ворога і вважає,
що йому не щастить через вас.
- Чи є закономірність щодо понять
щастить/не щастить? Наприклад, якщо тривалий час щастить, то потім неодмінно спіткає
невдача?
- Не обов'язково. Наш мозок запрограмований пам'ятати
наші позитивні моменти і витісняє негатив. Тому якщо ви будете кидати монету орел/решка,
наприклад, сто разів, то співвідношення результату буде 50/50. Є чудове прислів'я
luck meets the prepared mind - удача посміхається підготованим. Уявіть собі, що
ви хочете виграти в лотерею. Ви йдете і купуєте квиток, і не факт, що Фортуна усміхнеться
саме вам. А з іншого боку - якщо ви перебуваєте у пошуку роботи, у вас хороший досвід,
ви любите справу, якою займаєтесь. Якось ви зустрічаєте знайомого, який каже, що
чув, що там от шукають таких спеціалістів, то ви йдете і подаєте резюме. І виявляється,
що ви - найкращий кандидат на посаду, навіть якщо ви так не вважаєте. Вам пощастило
чи ні?
Ми виросли на казках про Золоту рибку, про Піноккіо
та золотий ключик. Але так не буває. У житті все просто: якщо ти любиш свою професію,
готовий віддавати свої знання, вкладати душу в цю справу, то тобі обов'язково посміхнеться
успіх. Можливо, не сьогодні чи завтра, але неодмінно посміхнеться.
(Далі буде).