Віднедавна
в травні українці мають одне з найкрасивіших та найбарвистіших свят - День вишиванки.
Свято нове, народилось з ініціативи однієї студентської групи, але так сподобалось
усім, що тепер українці не мислять травня без цього свята. А тому, користуючись
нагодою, щиро вітаємо всіх українців світу з цим святом і щиро зичимо, аби ваша
вишиванка була справжнім оберегом!
І справді,
у казках трапляються згадки про сорочку нечуваної сили, яка може захистити від злих
чарів, кулі, шаблі тощо. Розповідають, що ще донедавна вірування у таку чудесну
сорочку були не лише у казках.
| |
Бережани | Бережани |
Вишивали
її тим, хто рушав у далеку дорогу, йшов на війну або з іншої якоїсь причини мусив
важити своїм життям. Для цього у четвер вирушали на ринок, не торгуючись, купували
полотно, а прийшовши додому, намагались до заходу сонця дошити сорочку. Якщо не
встигали - ховали її до скрині і до наступного четверга навіть не торкались. Голку
під час цієї роботи не можна було міняти. Іноді казали, що чим більше на сорочці
вузлів, тим краще - «аби добро гудзувалося». Часом вшивали у рубець сорочки обереги
- часник, шматочок заліза тощо. Цікаво, що вірили в те, що саме шиття чи вишиття
можна зурочити. Щоб уникнути цього - в рубець також вшивали зубець часнику та намагались
нікому не показувати роботи.
Здебільшого,
вишивали шерстяними нитками, лляними, конопляними, трохи пізніше - бавовняними.
Домашніми барвниками нитки майже не фарбували, використовували для цього нитки фабричного
фарбування, оскільки в домашніх умовах важко було уникнути так званої «текучості»
барвника, тобто, нитки, фарбовані рослинними барвниками, легко линяли.
| |
Бережани | Чернівецька область |
Щодо техніки
вишиття, то, мабуть, однією з найновіших можна вважати такий звичний нам «косий
хрестик», який став популярним лише у середині ХІХ сторіччя завдяки фірмі «Брокард»,
яка завбачливо загортала шматки мила у папір з надрукованим орнаментом для вишивання
«косим хрестиком».
Чернівецька область
Іноді у сорочках
використовується кілька технік шитва - це, зокрема, характерно для борщівських сорочок,
трапляється поєднання техніки і на верховинських сорочках - мається на увазі поєднання
«косого хрестика та «низинки». Не завжди матеріалом для вишиття є нитки, так, наприклад,
на Буковині для вишиття активно використовували «пацьорки» - бісер. Але чомусь і досі майстрині переконані, що якими гарними
не були б сорочки, вишивані бісером, однак ховати жінку мають неодмінно у сорочці,
вишитій нитками.
| |
Вашківці, Чернівецька область | Пістинь (Івано-Франківська область) |
Кожен регіон
мав свої особливості вишиття, крою сорочок, розміщення орнаменту тощо. Щодо кроїв,
то найбільш відомими є уставкова сорочка, хлоп'янка або чумачка, сорочка на кокетці,
щодо довжини - розрізняють коротку сорочку та додільну. До короткої часто підшивали
так звану «підтичку» - тканину, що продовжувала сорочку майже до землі. Підтичку
шили з грубшого та менш цінного полотна. Як чоловічі, так і жіночі сорочки шили
як із коміром, так і без коміра. Цікавою особливістю закарпатської сорочки є наявність
розрізу на спинці, а не на грудях
| |
Пістинь (Івано-Франківська область) | Піч у Пістині |
Трапляється
пояснення орнаментів та кольорів, хоча такі знання дедалі більше стають рідкісними.
Так, зокрема, причину вишиття постійного жовтого фрагмента на плечі буковинської
сорочки змогли пояснити лише румунки, в яких цей фрагмент теж зберігся: до цього
місця на рукаві жінка прикладає голівку дитини під час годування. Жовтий означає
ситість та багатство, адже це - колір зрілої ниви, а відтак, цей фрагмент є побажанням
ситості та багатства дитині чи майбутній дитині (якщо йдеться про дівочу сорочку).
| |
Борщівська сорочка (Мельниця-Подільська, Тернопільська область) | Фрагмент нарукавного шитва (Мельниця-Подільська, Тернопільська область) |
Орнаментику
вишивки, так само, як і орнаментику писанки, можна поділити на кілька груп: солярні,
рослинні, тваринні, геометричні та антропоморфні.
Солярні - знаки сонця та зірок. Здебільшого,
є побажанням доброї, сонячної долі.
Рослинні - пов'язані з процвітанням,
красою, любощами, молодістю. Мабуть, рослинна орнаментика - найчастіше вживана на
сорочках чи не всіх регіонів.
Тваринні - трапляються рідше. Це -
зображення тварин, комах, метеликів, бджіл, пташок. На сорочках їх можна побачити
рідше, проте дуже часто подібні зображення є на рушниках. Зокрема, у Дніпропетровській
області зображення павича чи папуги традиційне для весільного рушника, адже ця пташка
- «Богом вінчана», тобто має від природи на голові корону. Зображення собак, оленів,
птахів та комах часто можна бачити поруч із зображенням дерева життя, де вони є
представниками якогось із трьох світів - світу праведників та богів, світу живих
та підземного світу.
| |
Чернівецька область | Косів (Івано-Франківська область) |
Геометричні - дуже поширені та дуже складні
для прочитання. Саме з подібними орнаментами (які повторяються також на писанках)
іноді пов'язують оті самі загадкові «черти і ризі» - прадавнє письмо мудреців. Деякі
вчені схильні також їх пов'язувати з трипільським протописьмом, але все це поки
що лише теорії.
| |
Житомирська область | Одеса |
Антропоморфні - представлені зображеннями
жінок з піднятими руками, які подекуди мають у руках квіти, а ноги їхні переходять
у рослинний орнамент. Можливо, милуючись подібними зображеннями, ми маємо нагоду
спостерігати зображення найдавніших богинь, що прийшли до нас з далеких часів матріархату.
Одеса
Так чи інакше,
вишивану сорочку люблять та цінують усі українці. І навряд чи знайдеться, бодай,
одна українська родина, де в шафі не висіли б кілька особливо милих серцю сорочок-вишиванок.
І, незважаючи на розвиток технологій, майже кожна українка вважає своїм святим обов'язком
вишити сорочки всім тим, кого особливо любить: дітям, чоловікові, батькам.
Словом, зі
святом вас, рідні!
Фото автора