У мене була давня мрія - відвідати
містечко Саут-Баунд-Брук в окрузі Сомерсет, штату Нью-Джерсі, США. Власне,
поїздка до Америки була для мене поїздкою до Саут-Баунд-Бруку.
Нью-Йорк
- Тінек - Саут-Баунд-Брук
Новітня
історія цього населеного пункту тісно пов'язана з українською громадою. Більше
того - чимало біографій видатних українців закінчуються фразою: «Похований на
українському православному цвинтарі у Саут-Баунд-Брук». Та про все по порядку.
Перше
поселення на цьому місці мало назву Містечко Франкліна (англ. Franklin
Township). У 1869 році назва була замінена на Блумінгтон (англ. Bloomington),
аж поки у 1891 році населений пункт не одержав теперішню назву. Наприкінці ХІХ
ст. у Саут-Баунд-Бруку мешкало 800 осіб. Сьогодні тут проживає понад 5,5 тис.
людей, серед яких - нечисленна українська громада, яка бере участь у житті
місцевої православної парафії та опікується українським кладовищем.
Саме це
кладовище є найбільшим та найвідомішим українським некрополем у західній півкулі.
Перше українське поховання з'явилось тут у 1951 році з ініціативи православних
емігрантів-українців.
| |
Церква-пам’ятник святого Андрія Первозванного у Саут-Баунд-Бруку
| Літургія в церкві-пам’ятнику святого Андрія Первозванного |
Моя
поїздка до Саут-Баунд-Бруку розпочалася з Нью-Йорка. Я зустрівся з давнім
активістом благодійного фонду «Героїка» Юрком Яворським, який прилетів з
Торонто, аби разом зі мною відвідати український некрополь.
Отже,
зустрівшись, ми вирушили автобусом до Тінека у штаті Нью-Джерсі. Це - півгодини
їзди від Нью-Йорка. У невеличкому «одноповерховому» містечку на нас чекало
подружжя Зиновія та Олени Гальковичів - українців, народжених в Америці.
Гальковичі, як і я, належать до організації Спілка Української Молоді (СУМ).
Різниця лиш у тому, що я в СУМі 15 років, а вони - понад 60. З пані Оленою
Галькович я познайомився багато років тому в cумівському таборі в Україні.
Згодом у 2015 році на моє прохання вона організувала панахиду на могилі
полковника Армії УНР Володимира Кедровського у Саут-Баунд-Бруку.
Відтак,
пані Олена вже знала і про моє захоплення Армією УНР, і про діяльність
«Героїки», яка прагне облікувати поховання вояків Армії УНР по всій земній
кулі. Тож мені не довелось пояснювати, чому ми хочемо побачити український
цвинтар - Олена Галькович сама запропонувала завезти нас своєю машиною до
Саут-Баунд-Бруку. Приїхали на місце, коли надворі вже сутеніло. Ми лишень
встигли ззовні оглянути церкву-пам'ятник святого Андрія Первозванного, що
стоїть на вході до цвинтаря. На більше не вистачило часу.
УПЦ в
США
Наступного
дня прокинулись рано. Це була неділя, і день обіцяв багато цікавого. З готелю
пішки вирушили через Мейн стріт до церкви. Населений пункт маленький і нагадує,
радше, селище, ніж місто. Однак, Саут-Баунд-Брук не має нічого спільного з
пересічним селищем в Україні. Всі вулиці гарно заасфальтовані, а дороги мають
дві смуги, якісні бордюри, водостоки та новеньку розмітку. Обабіч дорожнього
полотна ідеально рівними рядами розміщені одноповерхові будинки, перед кожним з
яких є зелена галявина. Правда, тротуарів тут майже немає, і кілька кілометрів
від готелю до церкви ми йшли просто по бордюру.
| |
Будівля Українського православного культурного центру | Актова зала Українського православного культурного центру. У 1980-х роках тут відбувались зустрічі останніх ветеранів визвольного руху
|
За півгодини
дістались до церкви-пам'ятника святого Андрія Первозванного - головного храму
УПЦ в США. Ця церква (УПЦ в США) має власну історію та складну ґенезу. УПЦ в
США організаційно не пов'язана з жодною православною церквою в Україні і
перебуває під юрисдикцією Константинопольського патріарха.
Літургію правив
предстоятель - митрополит Антоній. Зовні величний собор всередині виглядає як
середнього розміру церква, адже за своєю будовою храм нагадує, радше,
грандіозну дзвіницю: невеликий за площею і витягнутий до небес. Недільне
богослужіння зібрало кілька десятків вірних - здебільшого - зі старих
емігрантських родин. На парафію святого Андрія Первозванного ходить мало
новоприбулих - кілька осіб з персоналу, котрі доглядають територію та будівлі.
Правили українською, але читання Євангелія, проповідь та окремі молитви також
дублювали англійською мовою - для тих, хто вже не розуміє української. Після
літургії пані Олена Галькович представила мене митрополитові, і я попросив
благословення на опис цвинтаря та роботу в архіві. Ще за кілька днів я мав
розмову з архієпископом Даниїлом про мету та предмет моїх пошуків. Зрештою,
мені дозволили поселитися у гостьовому будинку та надали максимальне сприяння у
дослідженнях.
Маленька
Україна
Саут-Баунд-Брук
вразив мене в усіх значеннях цього слова. Справа не лише в тому, що я давно
мріяв побувати тут. Саут-Баунд-Брук - це справді грандіозне творіння
українських емігрантів:
-
великий цвинтар, на якому поховано понад 3000 українців;
-
церква-пам'ятник святого Андрія Первозванного;
-
мавзолей під церквою, де спочиває патріарх Мстислав Скрипник;
-
окремий будинок консисторії УПЦ в США з великим вестибюлем, бібліотекою, кухнею
та адміністративними приміщеннями;
-
Український православний культурний центр;
-
новозбудований музей;
-
гостьовий будинок;
-
господарчі будівлі.
Провідну
роль у заснуванні українського осередку у цій місцевості відіграв Мстислав
(Скрипник) - тодішній архієпископ УПЦ в США, а в минулому - хорунжий Армії УНР.
Моя любов і пошана до владики Мстислава лише заохочували до вивчення терену,
адже вулицями Саут-Баунд-Бруку
прогулювався Мстислав І, тут він зустрічався з бойовими побратимами -
ветеранами Армії УНР. Тут владика Мстислав розбудовував «маленьку Україну».
Саме тут, разом зі сотнями інших ветеранів визвольного руху, він знайшов свій
останній спочинок.
Бібліотека.
Директором бібліотеки є пані Людмила Безсонів - вдова Володимира Безсоніва,
який був сином Петра - вояка Армії УНР. Пані Людмила - харків'янка. Виїхала до
США щойно розвалився СРСР, вийшла заміж за Володимира Безсоніва, який овдовів
кілька років перед тим.
Читальна зала бібліотеки
З перших
слів нашої розмови я зрозумів, що директор бібліотеки російськомовна, але зі
мною намагалась розмовляти українською. Щойно вона почула, що я цікавлюсь
Армією УНР - відклала всі справи, зосередила всю свою увагу на мені і взялась
усіляко допомагати. При словах «Армія УНР», «Зимовий похід», «Лицарі Залізного
Хреста», «Каліш» чи «Щипьорно» - на її обличчі відбувались певні переміни:
людина поринала у спогади про свого чоловіка, згадувала давні розмови.
Вона
принесла мені сімейний фотоальбом, у якому зберігається колекція світлин
хорунжого Федота Грінченка, приятеля Петра Безсоніва. Мені запропонували
відсканувати фотографії, аби поповнити збірку «Героїки». Пані Людмила відвела
мене на кухню, дозволила користуватися холодильником, брати будь-які продукти,
каву, соки і т. д.
На
третій день мого перебування у Саут-Баунд-Бруку почались сильні дощі. Тож поки
я доходив з готелю до бібліотеки - був геть мокрим. У бібліотеці мені дали
різні американські фени і нагрівачі для одягу. Усіляко мною опікувались,
хвилювались, щоб я не застудився.
Якщо
коротко - пані Людмила справила на мене враження золотої людини. Згадую про неї
з вдячністю.
Сама
бібліотека - це велика колекція книжок на тематику україністики: виданих як в
Україні, так і на еміграції. Тут є художня, церковна, історична література
тощо. Однак, бібліотека мене зацікавила не книжками: тут зібрано понад 500 назв
українських періодичних видань - від початку ХХ ст. і до сьогоднішнього дня.
Зокрема, тут зберігаються підшивки газет та журналів, що виходили друком у
таборах інтернованих вояків Армії УНР на території Польщі. Усі ці видання можна
замовити «тут і зараз», на місці зробити безкоштовні скани чи фотокопії.
Архів.
Сховище архіву розташоване в будівлі Українського православного культурного
центру, збудованого ще за часів Патріарха Мстислава. За відсутності читальної
зали дослідники працюють з документами в бібліотеці.
Директором
архіву є доктор Михайло Андрець - син діпістів - тобто - українців, які
потрапили до США через табори ДіПі (Displaced persons camp). Він добре володіє
українською, хоч і з виразним американським акцентом. До власної роботи
ставиться відповідально та уважно, не сторониться і парафіяльного життя - за
той час, що я провів у Саут-Баунд-Бруку, мені неодноразово доводилось бачити
його з дружиною у храмі.
До
архіву мені вдалось потрапити не одразу: довелось поспілкуватися і з
митрополитом Антонієм, і з архієпископом Даниїлом, і трохи полистуватися з
паном Михайлом. Зрештою, на моє прохання показати «світлини на тематику Армії
УНР» мені винесли фотоальбом, що присвячений життю бурси ім. Симона Петлюри в
Перемишлі (яка існувала у міжвоєнний період як навчальний заклад здебільшого
для дітей-сиріт вояків Армії УНР). Світлини були у гарному альбомі, але
більшість з них не були підписані. Я взявся фотографувати альбом. Пан Михайло
запитав, чи знаю когось на світлинах. Я розповів про людей, які були зображені
на фотографіях, та запропонував зробити картки-підписи до тих світлин, які можливо
описати.
Завершивши
роботу «над бурсою», мені принесли картонну коробку з підписом «Kulykiwskyi».
Почав переглядати і зрозумів, що то приватний фотоальбом Миколи Йосиповича
Куликівського - підполковника, коменданта бронепотяга «Запорожець». Розповів це
директору архіву, вислав йому біографію Куликівського на електронну пошту. Я
почав робити підписи до світлин у фотоальбомі, адже на них був зображений
Микола Куликівський у товаристві різних, на загал впізнаваних, ветеранів Армії
УНР: Олександра Загродського, Павла Шандрука, Петра Дяченка, Івана
Омеляновича-Павленка і т. д.
| |
Кіннота Армії УНР на параді в Кам’янці- Подільському, 1920 р. З фондів музею ім. Патріарха Мстислава
| Нагороди хорунжого 2-го кінного Запорізького полку Армії УНР Івана Макогона. З фондів музею ім. Патріарха Мстислава
|
Ставлення
до мене значно потеплішало. Мені виносили на опрацювання все, що мене цікавило,
а я старався допомогти з підписами до тих чи інших матеріалів. Часом я робив по
3000 кадрів за день, фотографуючи, поки тримала батарея фотоапарата.
Музей
ім. Патріарха Мстислава. Поряд з будівлею Українського православного
культурного центру зведена нова споруда, яка невдовзі відчинить свої двері як
музей ім. Патріарха Мстислава. Директором музею є пані Наталя Гончаренко. Не
знаю, чи то подіяли схвальні відгуки директора архіву пана Михайла, чи просто
поталанило відчути на собі гостинність українців Саут-Баунд-Бруку, але мені
продемонстрували артефакти з музейного фондосховища, що стосуються тематики
Армії УНР.
Хоча до
Саут-Баунд-Бруку приїздили десятки українських істориків, а в Україні мені
доводилось чути, що тут «все давно описано і досліджено» - в дійсності ситуація
дещо інша. У мене склалось враження, що наші науковці приїздили сюди, радше, з
туристичною, ніж з дослідницькою метою. Або ж на дослідження їм просто
бракувало часу. Яскравим підтвердженням цьому є нерозібрані і не підписані
світлини з колекцій ветеранів Армії УНР, абсолютно неописаний цвинтар, колекція
військових нагород та інших артефактів, з якими ще не працювали дослідники
української фалеристики. Практично всі нагороди, що мені продемонстрували, не
мали підписів. Тобто, власник нагород був невідомий музею. Ті ж, які мали
підписи, - були підписані помилково. Користуючись матеріалами Ярослава
Тинченка, я провів атрибуцію всіх номерних Хрестів Симона Петлюри, Воєнних
Хрестів, Хрестів Відродження тощо. У фондах музею було лише 2 Залізні Хрести
«За Зимовий похід і бої» - обидва другого випуску. Також мені показали всі
світлини, що мають стосунок до Армії УНР, які змогли відшукати у музеї. Серед
них були унікальні знахідки. Наприклад, тут я побачив оригінал відомої раніше в
поганій якості світлини з похорону підполковника, командира 30-го куреня 4-ї
Київської дивізії Михайла Лавровського - загиблого на Галичині в боях з
більшовиками тощо.
Загалом,
підсумовуючи свою роботу в бібліотеці, архіві та у фондосховищі музею, можу
сказати, що там чимало цікавих та зовсім невідомих матеріалів. Це не лише
світлини пізнього діаспорного періоду, але й світлини ветеранів Армії УНР
міжвоєнного періоду, періоду Другої світової і навіть колекція світлин періоду
бойових дій - більшість з яких відомі нам або у поганій якості, або й зовсім
невідомі. Керівництво цих установ - люди, віддані своїй справі. Вони уважно
ставляться до своїх фондів, а нечастим гостям з України присвятять особливу
увагу. Щодня ці люди йшли мені назустріч та робили все можливе, аби сприяти
моїм науковим пошукам.
Проте,
Саут-Баунд-Брук - це не лише православний храм, бібліотека, архів та музей. Ще
є про що розповісти... наступного разу.
Автор: Павло Подобєд
Джерело: «Український Тиждень»