rss
04/28/2024
EN   UA

Молодiжне Перехрестя (Тисність на обкладинку)

#370

Ваша точка зору

Чого, на Вашу думку, найбільше бракує Україні для перемоги?
Грошей
Зброї
Ядерної зброї
Міжнародної підтримки
Совісті найвищого керівництва
Ваш варіант відповіді
Культура \ Як готуються до Великодня у Космачі
Підготовка до Великодніх свят на Гуцульщині, зокрема, в Космачі, розпочинається від середопістя. Акурат у цей час беруться гуцули за писання писанок. Першою зачинають писати писанку «безконечник», пояснюючи це тим, щоби так тримався рід хати, як безконечник яйця, бо віддавна ведеться на Гуцульщині, що на Великодні свята збирається до хати весь рід із ближніх і дальніх теренів. У Космачі писанню писанок надають особливе значення, на що звернули увагу дослідники писанкарства Володимир Шухевич, Одарка Онищук, Олександра Цегельська, Зенон Елиїв, Олександр Соломченко…

Опісля пишуть писанки з такими символами, як «сорок клинців», «церковці», «хрестата», «монастирі», які приберігають писанкарі для себе, аби їх освятити на Великдень, а вже згодом виводять на яйцях інші писанкові символи, і ці писанки готують гуцули «на продаж», а за гроші, вилучені від них, купують всякий «скором», насамперед, намагаються придбати смачненьку ковбаску, буженину, і, звісно, прикрашений паленою різьбою пасківець, який є невід`ємним атрибутом Великодня в Космачі.
  Title
  
Упродовж багатьох років чудові пасковики в Космачі виготовляли в минулому сторіччі Василь Топузяк, Гриць Зизатчук, Микола Пожоджук, Анна Палійчук (1896-1978), Настуня Поляк (1910-1988), Микита Зизатчук (1907-2009), Андрій Івасюк. Пасковики роботи космацьких бондарів є особливо популярними і в мешканців Жаб`ївського та Надвірнянського районів, які сусідують з Космачем. У пасковик накладають гуцули на спід паску, нарізану кавалками, або кладуть невелику перепічку, довкола її оперізують ковбаскою, а всередину накладають шматки сира, вареної або вудженої солонини, вареного або вудженого м`яса, і, звичайно, варені яйця та писанки. В маленький пугарчик набирає ґаздиня цвітлі (варені бурячки з тертим хроном) і вміщує їх у пасківці. Полюбляють гуцулки святити і почищені корінці хрону та стебельця зеленого часнику або окремі зубчики часнику.
Обов`язково в Космачі брали, а старші ґаздині і зараз беруть, топки солі, звареної з космацьких соляних джерел і сформованої в спеціальних більших пугарчиках. Зрештою, топки солі зображено і на гербі Космача. Пасківці виготовляють у Космачі майстри із смерекової гінтини, чергуючи її зі сливовою гінтиною, яка дає темний колір. Обручі для пасків роблять ясенові, а ручку – з верби. Коли виріб уже готовий, то прикрашають його різними символами, здебільшого, солярними знаками, які випікають за допомогою спеціальних металевих писаків, розжарених у вогні. На жаль, тепер, коли в Космачі залишилось дуже мало бондарів, а по гуцульських теренах вони вже повмирали, замість пасківців широко використовують гуцули плетені з лози кошики, якими перед Великоднем забезпечують усю Україну майстри із Закарпаття. В ці кошики укладають гуцули все для освячення в той самий спосіб, що й у пасківець, тільки накривають його ще вишиваним рушничком з церковною атрибутикою (хрестом, гілочками верби, ангеликами та написом «Христос Воскрес»). З жалем маю констатувати, що нерідко такі рушнички вишиті без смаку, з порушенням канонів гуцульської вишивки та кольоровою гамою, не притаманною для гуцульського краю. Окрім того, в Космачі, Ясіні, Микуличині, Розтоках бувають і надзвичайно вишукані великодні рушнички, які відповідають усім вимогам гуцульської традиційної вишивки. Особливо гарні великодні рушнички в українському стилі вишивають майстрині Львова, Тернополя, Коломиї, Галича…
Ще одним головним атрибутом Великодня у Космачі є бесаги, які беруть гуцули до церкви, наповнюючи їх всякою всячиною. Перед тим, як самим скуштувати свяченого, космачани спочатку мусять пошанувати свої предків і дати «за простибі» одні одним. Акурат оте «за простибі» і заповнює цілі бесаги (дві торби через плече). За душі померлих, тільки-но священик освятить паску, дають гуцули одні одним по перепічці. А до перепічки всякої скороми: кавальчик сира, ковбаски, м`яса, солонини, яйце або сирного коника чи качечку й, обов`язково, писанку чи галунку. Таких перепічок «за простибі» дає біля церкви кожна сім`я по одній за померлих батька жінки і батька чоловіка, маму жінки і маму чоловіка, а також за дітей, якщо вони у них помирали. Отже, виходить шість-вісім. І до цих перепічок – всякої всячини.
Якщо в родині протягом року хтось помер, то за нього «за простибі» дають гуцули в Космачі один такий прибраний пасківець або кошик і кажуть: «Полагночко! Най цисе Бог приймає за Сеньчину душу!» Тоді та людина, що бере, мовить: «Простибі! Най Бог приймає і даст Сеньці царство небесне, а вам, Настунько, дай Боже здоров`ї!» Такий кошик або пасківець дає мати доньці або синові, які впродовж року вийшли заміж чи одружилися і пішли жити набік (до батьків князя чи княгині).
Обов`язково беруть гуцули святити й одну велику паску. Гарні паски у Космачі випікають Марія Багрійчук, Марія Варцаб`юк, Любов Горганюк, Анна Коб’юк, а в селі Шешори – Марія Рибчук, у Брустурах – Марія Матійчук, у Прокураві – Одарка Бойцуняк… Паску зверху прикрашають різними «косиціми» (квітами) з тіста. Печуть її у формі кола, що є образом безконечної Божої любові. Доокруж оперізують пасочком у вигляді кола, що символізує безсмертність й майбутнє небесне існування. Довкола від пасочки відходять невеликі зубчики, що нагадують промені сонця, що сходить. Відтак, посередині ставить ґаздиня навхрест закручені у формі спіралі пасочки тіста, в центрі яких примощує закручену спіраллю ружу або шишку. Спіраль – це знак плодючості, знак сонця, це символ порядку містерії літургійного року. Поміж усім цим розставляє маленькі колачики, зроблені з тіста або невеликих пташок-жайворонків. У селах Криворівня, Голови, Ільці гуцулки оперізують верх паски плетеним тістом, немовби вінком.
Title  
  
Випікання паски вимагає особливої майстерності і терпіння. Треба вміти розпалити піч, дати до міри в тісто цукру, сметани, масла, яєць, вдало розчинити паску. При цьому, космацькі гуцулки мають багато секретів, і кожна намагається, аби в неї вийшла паска найкраща. Коли готується паска до випікання, ніхто в хату не повинен заходити. У цей час здійснюють молодиці різні ворожіння. Наприклад, коли вигорне господиня грань з печі, то кидає в піч пучками кукурудзяне борошно і каже: «Не муку палю, а всі нетлі на світі, аби вони не множилися в моїй гражді ні взимку, ні влітку…» Або бере з клочі (лляного прядива) мотуз і зав`язує ним ножиці, промовляючи: «Не ножиці зав`єзую, а руки мому чоловікови, аби він не мав моци мене руками збиткувати так, як ці ножиці тепер не мают моци нічо урубати…» Такі ножиці кладе в хаті під джергу (ліжник) на пріч, де вони сплять, і там ці ножиці мають перебути всі Великодні свята.
Всадивши в піч паску, робить ґаздиня лопатою різні хрести на комині, дверях, стелі, а ґазда тим часом стріляє перед хати з пістоля, що означає, що в цій гражді печеться паска і ніхто не має до хати заходити, бо якби відчинив двері і в хату зайшло холодне повітря, то паска би могла потріскати, що віщує смерть ґазді або ґаздині, чи комусь з їхніх дітей.
Треба зауважити, що коли пече молодиця паску, то має взяти з кожної паски по кавальчикові тіста і з того тіста спекти калачик, який дають горяни маржині їсти на Юрія. До цього тіста додає жінка трохи червоточини з вулика або й мертві бджоли, порохні з мурашника, і, все це разом вимішуючи, примовляє: «Абис була, маржинко, увечір і в днинку така старлива та плідна, така легка, як бджола і морощок. Як бджола та морощок сидє при купі і вертаютси, хоть би куди пішли і одна другу не лишит, а вертає в улий ци моращинец, так аби моя маржинка цілий рік вертала в свою кошару і аби си плодила, як си плоді бджоли і морошки…»
Перед Великоднем гуцули особливо ретельно доглядають за своїм обійстям: чистять у стайнях, замітають подвір`я, білять в хатах, старають собі нову ношу або оновлюють стару, купуючи в Космачі на ярмарку постоли з нісками і постоли капсльовані, запаски і сорочки, гачі і портки, кресані і капелюхи, кептарі, сардаки, кожухи, згарди і силянки, ґердани і череси, дзьобеньки і табівки, попружки і хустки, аби виглядати на Великдень святково і урочисто. Не забувають космачани і про свій спільний дім – рідні церкви святих апостолів Петра і Павла, Святої Трійці, святого Миколая, до яких на Великдень прагнуть купити також якусь обнову: або кілька рушників, або килими чи ліжники, або ще взимку замовити нові хоругви чи хрести, аби їх пожертвувати на храм.
Перед Великодніми святами гуцули цілими родинами йдуть до церкви і сповідаються, аби очиститися від гріхів. Намагаються ні з ким не сваритися, бути люб`язними в спілкуванні з іншими. Суворо дотримуються посту, уникають будь-яких забав і музики, співають хіба що церковних пісень або похоронних на похоронах.
 Title 
  
Вербна неділя в Космачі називається шутковою неділею, бо акурат в цей день горяни посвячують в церкві гілочки, шутки (лози). Зараз ці гілочки прикрашають сухоквітами та барвінком і створюють справжні обереги.
Повертаючись із Богослужіння, космачани радо спілкуються одні з одними, а коли стрінуть кого-небудь, то побивають його гілочками шутки і кажуть: «Не я б`ю, шутка б`є, від нині за тиждень Великдень». Повернувшись додому, побивають шуткою тих, хто залишався вдома і не відвідував храм. Відтак, ставлять шутку в полицю (мисник) і перетримують її до наступного року, використовуючи при різних слабостях, відвертанні бурі і граду тощо.
У космацьких храмах святих апостолів Петра і Павла, Святої Трійці, святого Миколая в цей день найбільше сповідальників. Після шуткової неділі космацькі гуцули, як і горяни інших теренів, миють церкви, вішають рушники і килими та ліжники, які на піст знімали, готують храми до найбільшого свята, яке святкують напровесні.
Допоки не минуло Благовіщеня, етикет гуцулів вимагає не орати землю і нічого не садити, бо кажуть гуцули, що на Благовіщеня вкладає Бог свою голову в землю, аби її розігріти. Саме в цей день вилазять з мурашників мурашки, а з нір і щілин – всякі плазуни. «Як Благовіщеня випаде в середу, то кожна наступна середа буде благовісна днина, – стверджував Микита Зизатчук (1907-2009). – У благовісні дні не можна веснувати, бо не буде врожаю, або буря знищить посіяне чи посаджене. Перед Благовіщеням увечері в Космачи палить кожна родина діда (велике вогнище), аби викурити зі свого городу Юду, який може на Благовіщеня витесати кіл і забити в город тому чи іншому ґазді, а це віщує лихо в рід. Юда як уздрит спузу (попіл) на городі, то вже там кіл не забиває, бо то землиця Божа».
Title  
  
Коли та ватра догорає, то треба пильнувати, аби не лишилось жодної головні, бо могла би вночі прийти відьма і забрати, а відтак, впродовж року чередувати корів. Уже вдосвіта на Благовіщеня космацькі гуцули відшукують отаву, яку приберегли ще від Святвечора, перемішують її з грисом, сіллю та залишками хліба від Різдвяних свят і дають їсти маржині, вірячи, що їхню худібку «не буде кусати гадина, бити плюта, а чередінниця не буде мати моци відібрати манну».
У живний четвер у Космачі відбуваються вогники. У селах Жаб`ївського краю щось подібне відбувається в середу. Напередодні печуть гуцулки кокуци або зозулі чи жайворонки. У Космачі ввечері в середу палять діда, а в Жаб`ї діда палять у четвер. Дітлахи ходять від хати до хати і під вікнами кричать: «Грійте діда! Дайте хліба!» допоки з гражди не відгукнуться: «Гріємо, гріємо! Даємо…» Тоді ґаздиня виносить з хати кокуци і роздає малечі, а дівочкам ще й писанку прихопить. Отримавши бажане, діти в один голос кричать: «Аби вам овечки, аби вам ягнички, аби вам телички множилися і здоров`їчко на многі літа!»
У Космачі діти ходять у четвер зранку, заходячи до тої чи іншої хати, і господиня дає їм «за простибі» за своїх померлих дітей, а коли діти не вмирали, то за померлих родичів перепічку або зозулю, писанку чи галунку. Протягом останніх років додають ще й горіхи, яблука, цукерки. Діти ґречно кажуть «простибі» і йдуть, втішені, до іншої хати.
У великодню п’ятницю гуцули йдуть гуртами до церкви, постять, окремі – їдять уже аж на Великдень. У цей день не можна виконувати жодної роботи, навіть хліб нарізають горяни в четвер.
 Title 
  
До церкви ґазди поважного віку збираються в суботу ввечері і там ночують, бо кажуть, що годиться переночувати в храмі у великодню ніч. Тоді їх оминатимуть всякі слабості. А вже вдосвіта до космацьких храмів вирушає всенький люд. Хто живе на віддалених присілках, то ставить приготовлені бесаги з паскою та іншим на коня, сам сідає зверху й їде до церкви. Багатші ґазди їдуть машинами цілими родинами. Треба зауважити, що бесаги, здебільшого, несуть чоловіки, а жінки – пасківці чи кобілки. Біля церкви довкола формують два великі кола, в які стають родами. Наприклад, в одному місці стоїть рід Марійчукових. Біля них – рід Будзюкових, далі – рід Ребеджіних, ще далі – рід Ганджілюкових. І так – з діда-прадіда.
Гуцули вбираються у свою традиційну ношу, і тоді те чи інше село розцвітає барвистим вбранням. Зараз до Космача приїжджає багато туристів з різних теренів українських земель та іноземних держав, які бажають зобачити цю красу та посмакувати великодніми стравами. Василь Образ відзняв двосерійний фільм «Великдень у Космачі», який не має аналогів в Україні. Щороку в Космачі проводяться і міжнародні етнографічні фестивалі «Великдень у Космачі» та Міжнародні з`їзди писанкарів, на які з`їжджаються народні майстри та фольклорні колективи і науковці з усіх областей України та Польщі, Італії, Великобританії, Франції, Канади, Словаччини, Росії, Румунії, США, Канади, Нідерландів… Брали участь у таких дійствах і президент України Віктор Ющенко та посли іноземних держав, яких завжди зустрічають запашною космацькою паскою на вишиваному рушникові.

Автор: Дмитро Пожоджук,
заслужений майстер народної творчості України,
село Космач, Івано-Франківська область

Світлини Юрія Білака (Париж),
Антона Мамая (Київ),
Володимира Дубаса (Львів)

Козацька школа вихідного дня (Військово-патріотичне та всесторонньо-гармонійне виховання юнацтва та молоді)

До 202-ї річниці з дня народження Т. Г. Шевченка Кобзар на українській театральній сцені Великого Нью-Йорка (Коли поезія стає виставою)

 

Реклама

© 2006-2011 "Час i Подiї". All Rights Reserved | Chicago Web Design - Dropshipping suppliers