«Голодомор: спогади однієї родини» Іван Коломиєць
Книжка присвячена пам'яті всіх безневинних жертв найбільшої трагедії українського народу штучного
голодомору 1932-1933 р.р., організованого московсько-більшовицькими окупантами України.
Перед читачами розгортаються картини трагічних подій в селах на Полтавщині: жахливі, нелюдські умови
життя знесилених голодом людей, голодне божевілля, голодна смерть, безпідставні арешти й висилки.
Спогади написані Іваном Коломийцем у Америці, куди його привела життєва стежка.
Вихід книжки у світ болісна згадка автора про ні в чому не винних, замордованих голодомором співвітчизників.
Спогади мого батька появилася, в пресі цілком випадково. Одного року в Чикагo перебував Тарас Гунчак, який у той час був відповідальним, редактором журналу «Сучасність», що виходив у Мюнхені, у Німеччині.
Одного вечора, при розмові й склянці вина, я показав йому спогади батька, саме ту частину, де батько описує тридцяті роки голодомору, Тарас, прочитавши деякі пасажі, негайно заявив, що це обов'язково мусить вийти на люди.
Я постарався вибрати те, що стосувалося періоду голодомору в тих краях, на Полтавщині. Зібрав усе до одного зошита й передав Тарасові до «Сучасності». Спомини появилися в трьох, номерах журналу за 1987р.
Батько й мама дуже часто розказували про той страшний голод. Мама ніколи не могла довести розповідь до кінця через сльози, але батько вмів так оповідати, ніби воно було вже написане в його пам'яті. Коли він оповідав, то не тільки наводив факти трагедії, але дуже переконливо і мальовничо вмотивовував ті факти в образність страшних і зворушливих картин.
Тож я попросив його, щоб він без найменших змін зніс те на папір. Переписуючи до одного зошита, я дещо зредагував і граматично поправив, бо, хоч батько закінчив середню земську школу, з українською мовою мало діла мав у своєму житті.
Адже тепер, коли його внуки мають свої сім'ї і повністю розуміють пережите страхіття своїми батьками, вони вирішили вшанувати дідуся Івана Трохимовича Кололшйця і бабусю Марію Андріївну Василенко-Коломиєць книжкою, у якій описані страхіття штучного голоду, влаштованого комуністичною червоною Москвою.
Заради нього внуки Марта а Андрій діти Анатолія та Анатолій, Таїса й Тамара діти Жоржа вирішили своїм, фондом видати спогади книжкою, щоб була описана трагедія і всі згадані страхіття, які таїли від людей і про які навіть тепер не часто згадують.
Може, читаючи ці спогади, хтось упізнає своїх рідних, бо імена і місцевість багатьом, знайомі.
У цих спогадах описана трагедія однієї родини, а таких родин були мільйони. Тож нехай цей спомин буде пам'ятною свічою всім забутим, ні в чому не винним жертвам голодомору.
Жорж Коломиєць, Чикаго
У нашому краю не затихло. Кінчився Тимчасовий уряд Корейського. Почалися інші зміни. Батько вже не був волосним старостою. Волость перейменували на «волревком». Замість старости був комісар, ним став Вашленко зі слобідки Медянівка. Колись він не вилазив із тюрми, був першим конокрадом і злодієм, а тепер комісаром став. Ну, і чекай від такого добра. Його вся родина по хуторах робила за сніп. Ще до революції мій батько урізав йому трохи землі, щоб він поставив собі якусь хатину. Наче щось почав робити. Поставив сохи, заклав лати й трохи обклав стіни. Перед обліпив глиною, а причілки та зад обставив хмизом, заплів околотом, обклав огудиною та бур'яном і так і жив, аж поки знову не прокрався і потрапив до тюрми, де й просидів аж до революції. Тепер Вашленко верхи на буланому ганяв по слободах та селах. Назбирав собі «загін» із таких, як сам, злодіїв та конокрадів і «встановляв» радянську владу. Владу «встановляв» жорстоко й безжалісно мстився хуторянам. Накладав контрибуції. Забирав худобу та інвентар. Коли контрибуцію не виконували до призначеного часу, він обрізував земельну власність, приписував її до комуни, яку ще не знали, як організувати. Найбільшу комуну влаштували на хуторі Рибчихи. Це був багатий хутір удови Грицька Рибки. Повдовіла вона давно, ще до революції. Розбагатівши, удова набудувала комор та три клуні, викопала величезний ставок, який обсадила садком і будівельним лісом. От Вашленко й вибрав цей хутір для комуни. Зганяв сюди худобу, стягав інвентар та приганяв людей на «чуж-труд». Порядку ніякого не було, бо ніхто не знав свого місця. Біднота хотіла заправляти, та не тямила, а справжніх хазяїв не допускали до хазяйства. Так із Вашленкової комуни вийшов великий пшик, а майно порозтягала біднота, яку пізніше Вашленко нищив за крадіжки. А безладдя сиділо на безладді та безладдям поганяло.
Більшовицька комуна довго не проіснувала вона хутко з'явилася й хутко зникла. На її місце прийшла влада гетьмана Скоропадського. Відразу ж німці, які допомагали гетьманові втримати владу, по-своєму почали господарювати й розправлятися з попередньою владою. Дещо повертали, пограбоване Вашленком, але бідні селяни нічого не дістали й далі залишилися в нужді та бідності. Німці завели свій порядок «викачування» хліба та всякого іншого добра. Забирали зерно, худобу й навіть сіно. Казали, що за це гетьман заплатить. Ту платню побачили, як власні вуха.
Люди почали кидатися на всі боки. Різні «червоні», а зокрема більшовики, почали використовувати гармидер, учинений гетьманом і німцями. Почали переманювати бідноту на свій бік різним гаслами на зразок: «Земля селянам, влада народові». У пастку потрапила вся біднота. Невдовзі жупанне військо та німці залишили наші краї.
Хоч гетьман протримався тільки з півроку, але за його гетьманування якось відчувалася влада, яка була найбільше українською, її називали більш нашою, ніж владу Петлюри, владу Директорії. Якби гетьман протримався трохи довше, люди казали, то була б Україна. За гетьманом тягнули хуторяни та заможні землевласники, а їх в наших краях було більше, ніж бідноти. Якби гетьман трохи менші права дав німецьким грабіжникам, більшовики мали б більші труднощі на нашій землі.
Після зникнення гетьмана, петлюрівців і «добрармії» Денікіна десь узявся знову Вашленко. Цього разу вже в «будьоннівці», із портупеями, наганами та патронташами наперехрест грудей. Він усю бідноту організував у «червоне козацтво» і був уже не комісаром, а командиром загону.
Почали повертатися додому гетьманці, петлюрівці та денікінці. Дехто прилизувався до Вашленка, але більшість хотіла господарювати на своїй землі. Тих, хто хотів господарювати, Вашленко виловлював і розправлявся з ними. З хуторів тікали і приставали до «загонів», а їх тоді було вже вдосталь. З'явилися загони Погорілого, Огія, Лікандри, Зеленого, Лантуха, Чорної Марусі та Левченка. Ці загони орудували на Полтавщині, Катеринославщині й у Таврії.
Вашленко знову став комісаром на Бродщині. У Кобеляках тоді був комісаром Берлін. Вашленко суворо розправлявся з «контрреволюцією» палив, грабував і стріляв на місці без суду. Мій брат Нестор був у Петлюри, Грицько Карніболоцький і Оверкій Онищенко, чоловіки моїх сестер Настини та Міліци, у Денікіна. Після повернення вони переховувалися вдома, а Нестор поїхав до Полтави до нашого родича Прохора Твердохліба. Твердохліб був партієць і вештався біля комісарчуків. Він Несторові підробив документи, з якими той вступив до зоотехнікуму і скінчив його ветеринаром.
На хуторі залишилися тільки батьки, найстарша сестра Маня та я. Решта родини семеро сестер були замужні. Деякі жили по хуторах. Христина з Паньком Жуком жили в Катеринославі. Нюня з Яковом Яцюком у Чернігові. Наталка виїхала з графом Радецьким до Англії. Наталка, яку вдома кликали Наташею, була спритна в науці. Закінчила міське училище в Новомосковську. Через «акцизного надзіратєля», з яким батько був знайомий зі служби у Варшаві, поїхала до Петербурга. Надзіратель був бездітний і взяв Наташу з собою. У Петербурзі вона скінчила дівоче вчительське училище й стала гувернанткою у графа Радецького. Виховувала двох дітей, а коли померла графиня, граф одружився з Наталкою. Останні відомості надходили в 1922 р. з Лондона, а після того ніяких розшуків не робили. Знали тільки, що граф Радецький мав якусь фабрику косметичних виробів.
В областях або в «волвоєнсовєтах» для боротьби з рештками контрреволюції набиралися загони міліції з босоти, яким була дана влада пити самогон і грабувати хутори, бо ж хуторяни були найбільшою «контрреволюцією». Хуторяни не йшли ні до комуни, ні до колгоспів. Вони набували добре хазяйство через тяжку працю на землі, яку вони любили своїм серцем, своєю душею та своїми мозолистими руками, а земля служить тільки тим, котрі її люблять всім своїм єством, коли вони знають, що земля, на якій вони лежать, з якою говорять і на якій дітей своїх народжують, їхня. Хуторяни наживали хазяйство, недосипаючи та недоїдаючи. Це були ті, що складали копійку до копійки й спали на кулаках, щоб не перележати та не проґавити сходу сонця, через що їх і прозивали «кулаками». Якраз ці «кулаки» стали кісткою в горлі організаторам комун та колгоспів. Хуторяни не могли втямити собі, щоб робити на когось. Біднота, яка жила в селах та слобідках, не дуже суперечила, бо все своє життя робила за сніп. Почали накладати великі податки на хуторян і одноосібників. Обрізували землю аж попід саму хату. Коли й це не допомагало, розбирали хату й залишали тільки піч.
Я ніколи не пересвідчився в цьому, але казали, що слово «куркуль» пішло від одного дуже заможного хуторянина, який жив під Великою Багачкою й називався Куркуль. Він був першим, чиє майно розібрали, а в його хуторі створили першу комуну.