rss
09/26/2017
EN   UA

Молодiжне Перехрестя (Тисність на обкладинку)

#314

Ваша точка зору

Чого, на Вашу думку, найбільше бракує Україні для перемоги?
Грошей
Зброї
Ядерної зброї
Міжнародної підтримки
Совісті найвищого керівництва
Ваш варіант відповіді
Культура \ Диво-звірі Ольги Бердник-Отнякіної

Співпрацюючи як журналіст із народними та професійними майстрами мистецтва, бачив багато дива і вважав, що вже не так легко мене здивувати. Та, виявляється, є ще майстри, котрим це вдається.

Серед них - майстриня керамічних іграшкових звірів з Черкас, член Спілки майстрів народного мистецтва, заслужений майстер народної творчості України Ольга Бердник-Отнякіна. Побачивши випадково її витвори в Інтернеті, довго не міг відірватися від тієї краси і вирішив, що неодмінно мушу побачити їх наживо, адже краще один раз побачити, ніж сто разів почути. І мені пощастило в цьому.

Диво-звірі майстрині - не сувеніри, як дехто вважає. Насправді - це втілення стародавніх образів українського фольклору в сучасність. Її вироби викликають асоціацію з роботами геніальної української народної художниці Марії Примаченко. Будучи натхненною творчістю цієї художниці, пані Ольга виробила свій власний стиль. Сполучивши пластику і розпис, керамічні іграшки Ольги Бердник стали цілком самобутнім явищем.

Title Title 
 Ольга Бердник-Отнякіна зі своїм диво-птахом Майстер-клас

 

Майстриня Ольга Бердник уже майже 30 років безперервно працює в стилі керамічної іграшки або, як вона сама зазначає, «в невибагливому декоративному мистецтві». Але знаємо, що все просте і невибагливе є ідеальним і прекрасним. Перша її робота з'явилася в 1988 році. Спочатку це було хобі, адже виготовлені іграшки залишала собі або дарувала родині та друзям.

За чверть сторіччя майстриня виготовила кілька тисяч вигадливо розписаних іграшок. Її роботи об'єднані в серії «Давні звірі», «Пташине весілля», «Леви наших лісів», «Коти на полюванні», «Пори року», «Від Яйця-Райця», «Городні звірі», «Стародавні загадки» та багато інших. Часто серед персонажів творчості майстрині є герої українських казок і міфів, дитячих забавлянок і колисанок, стародавніх загадок. А ще майстриня творить звірів, які є загадками. Наприклад, біла кобила по світу ходила. Оглянулась назад і сліду не знать. Що це? А це - дощова хмара. Кобила тут зображена у вигляді хмари з усіма символами. У розписі робіт майстрині домінують рослинні мотиви та характерні для українського мистецтва орнаментальні знаки-символи.

«Я не одразу вийшла на такий декоративний стиль, - каже майстриня. Спочатку робила теракотові іграшки. Потім зацікавилася творчістю Марії Примаченко, й її образи створили мене як майстриню. Кілька років брала за взірець її роботи, але робила їх об'ємними. А коли вже опрацювала матеріал, відчула, що можу щось своє творити, тоді відштовхнулася і вже не повторюю робіт, навіть якби хотіла. Це було в мене таке успішне навчання».

Слід зазначити, що ці керамічні іграшки - не просто дитяча забавка, а ще й стародавні образи нашої культури, які повинні розбудити в дитини уяву, а в дорослого - генетичну пам'ять.

Title Title 
 Майстриня зі своїми диво-звірами в Музеї
під відкритим небом у Пирогові
 «Співець і Кралечка»
(твір-переможець 2015 року)

 

Пані Ольга не має мистецької освіти. Навіть не мала змоги навчатися в художній школі, оскільки такої не було поблизу. Мабуть, талант до мистецтва передався їй від батька, котрий теж був самодіяльним художником. Та різниця між професійним і непрофесійним художником є хіба лише у підході до створення мистецької роботи.

«Професійні художники створюють ідею, малюють ескіз і над ним працюють, - пояснює пані Ольга. - Потім по готовому ескізу створюють роботу. А ще є такі художники, котрі повинні знайти натуру і за натурою робити свій малюнок. Тобто, він не намалює кота, допоки не бачить, як той кіт сидить. Якщо подивиться на малюнок мого кота, то він зображений у такій позі, в якій насправді коти не сидять. У мене зовсім інше бачення - я не намагаюся зробити кота, схожим на справжнього. Свій виріб я одразу створюю в уяві. А іноді навіть в уяві не маю: просто ліплю і в процесі дізнаюся, що з того вийде».

Відсутність спеціальної освіти не завадила майстрині не лише творити казкове диво, а навіть працювати в Черкаському вищому художньо-технічному училищі майстром з кераміки і викладачем теорії кераміки.

«Я починала свої лекції від народної іграшки, бо розуміла, що вона є основою всього - основою поняття про композицію, про об'єм, пропорцію. Все для дитини».

Виліплюючи з глини звіра, майстриня подає до нього супроводжувальний текст.

«Це цікаво для дітей і дорослих, - каже пані Ольга. - Це пов'язане з казкою, з тотемізмом. У кожного народу були свої тотеми і своє ставлення до цих образів. Керамічні анімалістичні фігурки - знакові образи для української культури. Мені тяжко робити, скажімо, бегемота, бо він не характерний для нашої землі. Натомість, легше зробити зайчика, кота, кролика. Щодо фантастичних звірів, то це - окрема тема. Наприклад, Бик і Корова - образи, що прийшли до нас ще від давніх аріїв, вони є втіленням чоловічого і жіночого начала, неба і землі, дня і ночі. Коза і Цап - символи плодючості і жертвопринесення, адже недарма давні хлібороби офірували їх заради майбутнього врожаю. Птахи - володарі «верхнього світу», повітряної стихії. Вони сполучають світ земний і небесний, володіють таємницями чарівного зілля, живої і мертвої води, віщують майбутнє. Котики - улюблені персонажі колискових, обереги дітей.

Часто художниця «одягає» своїх звірят у традиційні українські строї і в такий спосіб народжуються наречені, Котигорошки, колядники, національні герої.

Особливою увагою користуються вироби майстрині зимового циклу і циклу різдвяно-новорічних свят. Створюючи такі роботи, майстриня немов у казці перебуває, звідки черпає творче натхнення і передає цю невимовну різдвяну казку людям. У майстрині народжуються такі цікаві персонажі, як «Зимовий заєць», «Заєць колядує», «Заєць Василь», «Зима прилетіла», «Зимовий Птах висиджує свої золоті яйця», «Різдвяний Янгол», «Різдвяний кабанчик», «Новий рік», «Під ялинкою», «Снігове чудовисько», «Сніговий олень» та багато інших.

За час творчої діяльності майстриня мала багато персональних виставок у Черкасах, Києві, Запоріжжі, Донецьку, Чорноморську і в рідній Кам'янці. Була учасницею багатьох всеукраїнських та міжнародних фестивалів, зокрема, Днів України в Польщі та Німеччині. Проводить майстер-класи, особливо на дитячих фестивалях. Її роботи зберігаються в багатьох музеях України (Київ, Черкаси, Запоріжжя, Донецьк). Понад тисячу її звірів знайшли свій притулок у багатьох країнах світу. Творіння майстрині є прекрасним подарунком як для малечі, так і для дорослих. За допомогою своїх чудо-звірів майстриня Ольга Бердник доносить світові українську красу і розповідає про давню українську культуру.

Title Title 
 Зайчиха Василинка намалювала
писанку

 Літній Лев-Зодіак і його господиня

 

Крім виготовлення диво-звірів, майстриня створює ескізи для чоловічих і жіночих футболок на замовлення імідж-студії «Чародійка» та проекту «Парад вишиванок». Ці футболки мають велику популярність серед молоді, а її малюнки часто використовують для художніх листівок.

Аналогічних робіт в Україні немає. І не дуже поспішають навчатися, бо на виготовлення одного звіра йде приблизно три дні. Подібні вироби, але на дереві, виготовляють у Мексиці. На тих звірах розписують свою міфологію. Людство пройшло всі етапи розвитку, і тому в наших музеях ці образи однакові. А те глибоке та давнє мистецтво може бути спільним для всіх народів.

Перебуваючи сім років тому в Чорноморську, на морі, майстриня створила цілу серію ескізів на морську тематику, яке згодом втілила у кераміці.

Навесні 2013 року майстриня розробили ідею і макети диво-птахів для «Параду вишиванок» для всіх регіонів України. Це - велетенські чотириметрові скульптури з пластику. За основу взяла народні керамічні іграшки. Задум був таким: кожна область розпише в притаманному їй стилі. Черкаського птаха, за мотивами народного розпису, розписала сама. На площі у Черкасах біля диво-птаха відбулося величне свято весни «Пташко дивная, лети». Діти співали веснянки, танцювали «Кривий танець.

Крім того, пані Ольга проводила в рідних Черкасах майстер-класи з малювання диво-птахів для дітей черкаських шкіл. Прийшло понад 100 дітей. Пізніше був конкурс малюнків тих пташок. Переможці поїхали в Київ на Парад вишиванок. Звідти всіх птахів повезли у Слов'янськ. Там стояли в якомусь парку і пережили окупацію. Потім їх звідти планували переправити у Чорноморськ (колишній Іллічівськ).

Title Title 
 Зимовий звір проковтнув Сонце Лев у виконанні О. Бердник-Отнякіної

 

У 2015 році за результатами щорічної виставки, яку проводить у Києві Спілка майстрів народного мистецтва, робота Ольги Бердник «Співець і Кралечка» ввійшла у каталог «Найкращого твору року». Ця ж сама робота прикрасила обкладинку журналу «Пізнайко» (№ 8, серпень 2015 року).

Керамічні диво-звірі майстрині знаходять своє втілення і в картинах. У Черкаській галереї майстрів народного мистецтва та в Кам'янському музеї-заповіднику 2014 року відбулися персональні виставки.

Довідка

Ольга Отнякіна-Бердник народилася 1962 року, в місті Кам'янка, Черкаської області. Член Спілки майстрів народного мистецтва, заслужений майстер народної творчості України Після закінчення Київського Інституту культури, з 1983 до 1996 рр., працювала в Черкаській обласній науковій бібліотеці на посаді методиста. З 1999 до 2004 рр. викладала мистецтво кераміки в Черкаському вищому художньо-технічному училищі. Нині живе і працює в місті Черкаси, займається творчою роботою.

Співає Україна. Родинні гурти, тріо, дуети на сцені Київського будинку вчителя

Михайло Демцю: «Колись продав свої роботи за безцінь, а потім відкупив удесятеро дорожче»

 

Реклама

© 2006-2011 "Час i Подiї". All Rights Reserved | Chicago Web Design - www.4everstudio.com