«А коли настав день П'ятидесятниці, всі вони були вкупі на тім самім місці.
Аж ось почувся зненацька шум, неначе подих буйного вітру, і сповнив увесь дім, де
вони сиділи. І з'явились їм поділені язики, мов вогонь, і осів на кожному з них.
Усі вони сповнились Святим Духом і почали розмовляти іншими мовами, як Дух давав
їм промовляти» (Дії апостолів).
У молитві до Святого Духа, якого називаємо Царем Небесним,
Утішителем і Духом Істини, визнаємо і сповідуємо Його Скарбом добра і життя Подателем.
Ми просимо, щоб Він прийшов і оселився в нас і очистив нас від усякої нечистоти
і, як Добрий, врятував душі наші. Проте, необхідно знати і не забувати, що Святий
Дух ніколи не увійде в нашу нечистоту, в наше серце, забруднене гріхами. Тому потрібно
очистити його сльозами покаяння, і воно стане Храмом Божим, і Дух Божий житиме в
ньому, як написав про це у своєму листі до коринтян св. ап. Павло.
У темі спасіння в науках і проповідях здебільшого наголошується
на меті, яка полягає в осягненні Небесного Царства. Але коли йде мова про спасіння,
то на першому місці, і на цьому необхідно акцентувати, - від чого чи від кого спасатися.
І тут також зрозуміло, що від гріха і від диявола. Якби Господь судив за десятьма
своїми Заповідями, то більшість із нас були би святими. На жаль, окрім гріхів, є
ще й пристрасті. Це ті коріння, з яких, власне, проростають вони. Часто в сповідях
доводилося чути: «Які там у мене гріхи? Не вкрав(ла), не вбив(ла) та й, взагалі,
інші Заповіді Божі не порушив(ла)». А як бути з пристрастями, яких так багато, і
хто з нас не опанований ними, не є в їхній владі, а отже, - їхнім рабом? Ось невеликий
перелік пристрастей, найбільш розповсюджених серед нас. Це - лукавство, лицемірство,
дволикість, фальшування, крутійство, заздрість, захланність, зарозумілість, зверхність,
славолюбство, марнославство, честолюбство, владолюбство, улесливість, об'їдання,
пияцтво, блудне розпалення, лихослів'я, грошолюбство, скнарість, користолюбство,
хабарництво, жорстокосердість, запальність, гнівливість, злопам'ятність, ненависть,
ворожнеча, мстивість, наклеп, осуд, малодушність, нетерплячість, жорстокість, хвалькуватість
і т. д. Як же може перебувати Господь у людині, серце якої переповнене цим брудом?
А щоб очистити від бруду своє серце - недостатньо покаятися в гріховних вчинках,
бо це те саме, як вчать великі аскети, як сапати на городі бур'яни, які знову виростуть.
А потрібно їх повністю вирвати з коренем і викинути або спалити. Отже, згідно з
наукою святих отців, пристрасті є коренем усякого гріха. Тому й усі наші сили мають
бути спрямовані саме проти них.
Отже, потрібно виявити конкретні причини в собі. І, усвідомлюючи
їхню згубну дію на наші думки і бажання, весь свій праведний гнів спрямувати проти
пристрастей, які стоять на перешкоді до самовдосконалення. У поміч, через молитву,
піст і Святі Тайни обов'язково прийде Господь, який сказав: «Без мене нічого не
можете робити», і Він допоможе з коренем вирвати зі серця всі пристрасті, і тоді
воно наповниться невимовною радістю, миром, любов'ю, і поселиться у ньому Святий
Дух.
Автор:
священик Михайло Мельник